سیستم کنترل روشنایی در ساختمان های هوشمند

سیستم کنترل روشنایی در ساختمان های هوشمند

سیستم کنترل روشنایی در ساختمان های هوشمند 1920 1280 admin

کنترل روشنایی در ساختمان های هوشمند

از دیگر تجهیزات هوشمند سازی ساختمان می توان به سیستم لایتینگ اشاره کرد. یک سیستم کنترل روشنایی ، شبکه ای هوشمند از کنترل های روشنایی است که به شما امکان می دهد نور در یک فضا را مدیریت کنید. بسته به نیازها و خواسته های شما انواع مختلفی از سیستم های کنترل وجود دارد. یک کلید معمولی که در اتاق شما لامپ را روشن و خاموش می کند ، یک نوع کنترل روشنایی است. چراغ سنسوردار جلوی در خانه شما نیز یک نوع کنترل روشنایی است.

انواع سیستم کنترل روشنایی

۱. کنترل روشنایی ساده

کنترل های روشنایی ساده شامل یک کلید روشن / خاموش است. به منظور صرفه جویی در این نوع کنترل های روشنایی ، افراد ساکن در ساختمان باید به یاد داشته باشند که هنگام ورود و خروج به محل کلید را روشن یا خاموش کنند، استفاده از لامپ های کم مصرف و LED نیز می تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

۲. کلیدهای دیمر

کلیدهای دیمر یک روش به نسبت پیشرفته تری برای کنترل روشنایی اتاق است. این کلیدها به افراد اجازه می دهند تا روشنایی را در سطح مورد نظر خود نگه دارند که به نسبت برق کمتری را مصرف می کنند. هنگامی که این کلیدها با لامپ های LED همراه می شوند، می توانند هزینه ‌های برق مصرفی را کاهش دهند.

۳. سنسورهای حرکتی برای روشنایی در فضای باز

برای کاهش هزینه های نورپردازی ، ممکن است بخواهید از سنسورهای حرکتی در فضای باز ، بخصوص جلوی ورودی ها استفاده کنید. این نوع سیستم ها تنها زمانی که شخص یا وسیله ی نقلیه ای در محل باشد شروع بکار می کنند. هنگامی که حرکت توسط سنسورِ حرکتی تشخیص داده شود ، روشنایی برقرار می شود و سپس بعد از گذشت اندکی بدون وجود حرکتی جلوی سنسور ، لامپ خاموش می شود. برای اینکه این سیستم به خوبی عمل کند ، مهم است که لامپ ها به محض تشخیص سنسور روشن شوند.

۴. سنسورهای تشخیص حضور برای روشنایی محیط های داخلی

این سنسورها طوری طراحی شده اند که به محض ورود افراد به اتاق ، روشنایی برقرار شود و پس از خروج آن ها و گذشت زمانی بدون وجود حرکت خاموش شوند. سنسورهای تشخیص حضور ، مناسب اتاق های تفریحی ، حمام ها ، اتاق های کنفرانس و … هستند.

۵. سیستم‌ های کنترل روشنایی شبکه ای

پیشرفته ترین نوع سیستم کنترل روشنایی ، سیستم شبکه ای است که می تواند بخشی از سیستم اتوماسیون ساختمان باشد یا به عنوان یک سیستم مستقل طراحی شده باشد. سیستم های کنترل روشنایی شبکه ای به افراد اجازه می دهد تا کنترل روشنایی را از رایانه های خود و یا دستگاه های تنظیم دستی که شامل نرم افزارهای سیستم های روشنایی است، انجام دهد. اپراتورها می توانند چراغ ها را روشن و خاموش کنند یا از تایمر استفاده کنند. برنامه های پیشرفته نرم افزاری حتی می توانند داده ها را ذخیره کنند و نمودارهای مصرف ایجاد کنند تا مصرف انرژی دقیقاً تحت نظارت باشد.