انواع کلید لمسی موجود در بازار

خانه هوشمند پارمیس | کلید لمسی

انواع کلید لمسی موجود در بازار

انواع کلید لمسی موجود در بازار 1000 500 admin

کلید لمسی  به کلیدی گفته می شود که وقتی توسط انسان لمس گردد باعث ایجاد اتصال و عملکرد می شود . کلید تاچ در بسیاری از تجهیزات اطراف ما از جمله کلید های برق و بسیاری دیگر از تجهیزات خانگی و غیره ، به‌کار رفته است. در بازار سبک های متفاوتی از کلید وجود دارد که به تعدادی از آنها لمسی و به بعضی هم اشتباها لمسی گفته می شود.

 

  •  کلیدهای لمسی خازنی:

یک کلید لمسی یا تاچ خازنی برای تشخیص لمس نیاز به یک نقطه اتصال پشت پانل دارد تا عمل کند ، که این اتصال رسانا  را اصولاً در پشت یک پنل غیر رسانا مانند چوب ، شیشه یا پلاستیک قرارمی دهند .

یک کلید لمسی استاندارد تنها با استفاده از ظرفیت خازنی بدن که یک ویژگی بزرگ الکتریکی بدن انسان است کار می‌کند.

این کلیدها با استفاده از شارژ و دشارژ شدن صفحه فلزی خود تغییرات ظرفیت خازنی را تشخیص می‌دهند. زمانی که یک فرد کلید را لمس می‌کند بدن آن ظرفیت خازنی را افزایش داده و باعث فعال شدن کلید می‌شود.

 

  • کلید لمسی مقاومتی:

کلید لمسی مقاومتی به دو اتصال فلزی نیاز دارد که به صورت جسمی در تماس فیزیکی با یک چیز هدایت کننده الکتریکی (مانند انگشت) عمل کند.

این نوع از کلیدهای لمسی با کاهش مقاومت بین دو قطعه فلز کار می‌کنند؛ بنابراین درتکنولوژی ساخت نسبت به کلیدهای لمسی خازنی بسیار ساده‌ تر هستند. نحوه عملکرد بدین صورت است که با قرار دادن یک یا دو انگشت روی اتصال کلید عمل کرده و روشن می‌شود.

اکثر مشتریان و خریداران نمی توانند میان کلید لمسی مقاومتی و خازنی تفاوتی قائل شده و فروشندگان نیز در بسیاری از موارد کلید های لمسی مقاومتی را به جای خازنی به خریداران تحویل می دهند.

 

  • کلیدهای لمسی پیزو:

کلید لمسی  پیزو مبتنی بر خمش مکانیکی سرامیک پیزو است که معمولا به صورت مستقیم در پشت یک سطح ساخته می شود.

این راه حل رابط های لمسی را با هر نوع ماده ای فراهم می کند. یکی دیگر از ویژگی های پیزو این است که می تواند به عنوان محرک نیز عمل کند. راه حل های تجاری فعلی پیرو را به گونه ای طراحی می کند که دستکاری آن با تقریبا 1.5 نانومن حتی برای مواد سفت مانند فولاد
ضد زنگ کافی است.

این نوع کلید ها هم در عملکرد و در تشخیص خریداران تفاوت ظاهری چندانی با دو نوع قبلی ندارند.

 

  • کلید های شبه لمسی

در انواع کلیدی که در بالا گفته شده خصوصاً در نوع اول و دوم و ترجیحا در نوع اول ، عنوان لمسی را می توان عنوانی در خور دانست . فراتر از آن در بازار سبک ها دیگری نیز وجود دارند که فروشندگان با تکیه بر جهل خریداران ، آنرا به عنوان لمسی به ایشان معرفی می کنند.
به عنوان مثـال ، در پشـت طلقـی قابل انعطـاف و رنگــی ، اقدام به قــراردادن میکـــروسوییچی ظریف کرده و چون دامنه عملکرد میکروسوییچ بسیار محــدود می باشد مشتــری به سختـی می تواند آنرا از کلید مکانیکـی تمیـز دهد ، ولی در هر صورت چون دامنه حرکت و عمل مکانیکی هر چند ناچیزی در آن وجود دارد در واقعیت کلید مکانیکی می باشد و اطلاق لمسی به آن چیزی چز فریب ذهن خریداران نیست.

 

  • روش هایی برای تشخیص

کلید های لمسی اصولاً دارای پانل های یک پارجه و سخت و ضد خش بوده و اقلام دیگر از پانل هایی به ظاهر سخت ولی از جنس پلاستیک و طلق بهره می برند . با یک تست خش می توانید یک گام به شناخت نزدیک تر شوید.

در یک کلید لمسی واقعی نباید در نوک انگشت خود هیچگونه فشاری را حس کنید و کلید می بایست با شناخت بافت  بدن انسان و تشخیص ظرفیت خازنی آن به راحتی عمل نماید.

در مجموع دقت نمایید فقظ کلید لمسی را به عنوان کلید لمسی خریداری نموده و دچار خطای تشخیص ظاهری نشوید.