کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی غیر هوشمند؟؟؟

کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی غیر هوشمند؟؟؟

کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی غیر هوشمند؟؟؟ 2250 1500 admin


کلید لمسی هوشمند و کلید لمسی غیر هوشمند؟؟؟

بارها و بارها شنیده ایم که فروشندگان مختلف عنوان می دارند تنها کلید لمسی ارائه شده توسط فروشگاه ما هوشمند است و کلید های لمسی دیگر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان غیر هوشمند است و وقتی پرس و جوی بیشتری می کنیم متوجه می شویم هرکدام دلیلی را برای این مورد دارند و اغلب تفاوت محصول خود با دیگر برندها را، تعریف هوشمند سازی قلمداد کرده و برآن در اثبات دلیل هوشمندی محصول مورد نظر  پافشاری دارند.

در این مقاله قصد داریم به این موضوع پرداخته و ببینیم کلیدهای لمسی مختلف چه تفاوت ها و چه شباهت هایی با هم دارند و آیا کلید لمسی هوشمند اصلاً وجود خارجی دارد و اگر وجود دارد چه ویژگیهایی می تواند داشته باشد . در ابتدا کلیدهای لمسی را از ابعاد مختلف دسته بندی کرده و در آخر تمامیت موضوع را جمع بندی خواهیم کرد.

1 – کلیدهای لمسی از  بعد فرمان پذیری:
کلیدهای لمسی هر یک به روشی از کاربر فرمان دریافت می کنند . نوع اول کلیدهای لمسی، تنها از طریق لمس دست فرمان پذیرفته و صرفاً لمسی هستند . نوع دوم به غیر از دست از طریق امواج رادیویی نیز فرمان می پذیرند . این امواج می تواند صرفاً رادیویی با فرکانس خاص بوده که شایع ترین آنها فرکانسهای 315  و 433 می باشد . مشهورترین و با کیفیت ترین این محصولات این رده در ایران، تولیدات شرکت پارمیس می باشد . در انواع دیگر این کلید ها فرمان از طریق پروتکل های zigbee و zwave  برای کلید ارسال می شود . جدای از این دو پروتکل، کلیدهایی نیز هستند که با پروتکل های رایج wifi و Bluetooth تولید شده اند . به غیر از موارد فوق الذکر، پروتکل های دیگری نیز در بازار وجود دارند و احتمالاً در آینده نیز پروتکل های جدیدی تعریف خواهند شد ولی در حال حاضر پروتکل های غالب بازار این پروتکل ها  که صحبت آن رفت، می باشند . شرکت پارمیس توانسته است در حال حاضر به تولید کلیدهای لمسی در پروتکل های rf  و wifi و zwave  ورود کرده و در آینده نیز قصد دارد کلیدهای لمسی را با تمامی پروتکل های مورد نیاز بازار با کیفیت زبانزد و مشهور پارمیس تولید نماید .

2 –   کلید های لمسی از بعد سلامتی :
از بعد سلامتی انسان، اکثر پژوهشگران معتقدند که امواج رادیویی در فرکانسهای مختلف می تواند عوارضی را برای سلامت و آرامش انسان ایجاد نماید .  اگر بخواهیم از بعد سلامت بررسی کنیم  می توانیم بگوییم که کلید های لمسی RF   بدین علت که همانند دیگر پروتکل های رادیویی پخش دایم امواج ندارند و تنها در لحظه ارسال فرمان و آن هم به صورت لحظه ای و در کسری از ثانیه ارسال امواج دارند سالم ترین نوع کلید های لمسی هستند و کلید های لمسی دیگر چون به صوررت دائمی پخش امواج دارند مضر تر می باشند . به طور مثال اگر شما در سالن منزل خود پنج کلید از نوع  WIFI داشته باشید قطعا یک مودم نیز در سالن دارید و این مثل اینست  است که همزمان شش مودم وایفای به طور دایمی در سالن منزل شما پخش امواج می کنند و قاعدتاً  الباقی داستان نیازی به شرح و بیان ندارد.

3 – کلیدهای لمسی از بعد ارسال فرمان برای دیگر تجهیزات :
کلیدهای لمسی می توانند همانند کلید های لمسی پارمیس فرمان قطع وصل را از طریق سیم مستقیماً برای مصرف کننده نظیر لامپ ارسال کرده و یا فرمان را از طریق سیم به تابلو برق و رله های قطع و وصل مصرف کننده ارسال کنند . در بعض انواع کلید های لمسی، فرمان  برای لامپ و یا تابلو از طریق بی سیم ارسال می شود . این ویژگی نیز مانند ویژگیهای قبلی نمی تواند دلیلی بر هوشمندی کلید لمسی باشد .

4 – کلید های لمسی از بعد کیفیت قطعات و تولید و نرم افزار و مهندسی تولید :
بسته به شرکت تولید کننده کلیدهای لمسی،کلید های لمسی  تفاوت های فاحشی در نحوه عملکرد دارند . هر سه مورد طراحی سخت افزاری قوی و طراحی نرم افزاری قوی و تولید کیفی همراه باهم می تواند کیفیت حقیقی را محقق نموده و ضعف در هریک از این بخش ها محصول را از مدار کیفیت مطلوب خارج می کند . مهندسی به روز و حرفه ای و تولید هوشمندانه کلیدهای لمسی پارمیس و بومی سازی این کلیدها برای آب و هوای ایران باعث شده است تا این محصولات در ایران به کیفیت شهره شوند و درنهایت باز نمی توان گفت که یک تولید هوشمندانه می تواند دلیلی بر هوشمندی یک محصول کلید لمسی باشد.

5 – کلیدهای لمسی از بعد پانل :

پانل کلید لمسی می تواند از انواع متریال تهیه شود . اکثر شرکتها از متریال پلاستیک طرح شیشه و بعض شرکت ها نظیر پارمیس از متریال شیشه ضد خش برای کلیدهای لمسی خود استفاده می کنند . نوع پانل می تواند در زیبایی و عمر محصول نقش به سزایی ایفا نماید ولی در هوشمندی محصول تاثیر خاصی ندارد .

6 – کلید های لمسی از لحاظ ابعاد قوطی مدارات :
کلید های لمسی بسته به نوع طراحی سخت افزاری حجم  مدارات متفاوتی دارند . اکثر کلید های لمسی موجود در بازار به علت رعایت استانداردهای کشور چین، در باکس کلیدهای MK تولید و مونتاژ می شوند که این دسته از کلیدهای لمسی برای نصب در ایران، تخریب وتعویض باکس کلیدها را به سازنده تحمیل می نماید . نسل بعدی کلیدهای لمسی کلیدهایی هستند که در انواع باکس های کوچک رایج در ایران به راحتی نصب می شوند .شرکت پارمیس اولین شرکتی بود که در سال 1391 اقدام به طراحی الکترونیک این گروه از کلیدهای  لمسی نمود و در سال 1392 توانست نظر بازار را به خود جلب نموده و برای تولیدکنندگان بعدی ایرانی، فضایی همراه با اعتماد، جهت ورود به بازار ایران فراهم نماید . هر چند این حرکت نیز هوشمندانه بود ولی به تنهایی  نمی تواند دلیلی بر هوشمندی کلید لمسی باشد.

7 – کلیدهای لمسی از بعد سناریوهای داخلی:
برخی از کلیدهای لمسی دارای سناریوهایی از پیش طراحی شده در نرم افزار خود می باشند . به عناون مثال کلید کولر لمسی پارمیس زمانی که کلید کولر خاموش است با زدن کلید دور تند و کند، وارد سناریوی داخلی خود شده و ابتدا پمپ آب را روشن کرده و پنج دقیقه بعد و پس از خیس شدن پوشال کولر، موتور را روشن و روی دور تند برده و پس از آن در دور کند استند بای می نماید و یا کلید سرویس بهداشتی پارمیس، که با ورود شما به سرویس بهداشتی ابتدا فن و لامپ را با هم روشن کرده و پس از خروج و خاموش کردن آن، ابتدا لامپ را خاموش و پنج دقیقه بعد پس از تهویه هوای داخل، فن را خاموش می نماید . این سناریوها هرچند نوعی از عملکرد هوشمند را به ذهن متبادر می کند ولی درنهایت نمی تواند تعریفی کامل از هوشمندی باشد .

8 – کلید های لمسی از بعد نوع تاچ :
پیشرفته ترین نوع تاچ در کلید های لمسی در حال حاضر،  نوع تاچ خازنی می باشد که کلیدهای لمسی پارمیس از آن بهره می برد . این نوع تاچ باعث می شود که کلیدهای لمسی پارمیس صرفاً با لمس توسط بدن انسان فعال شوند . انواع دیگر تکنولوژی تاچ عبارتند از مقاومتی و پیزو الکتریک که هریک ویژگی های منحصر به فرد خود را دارا می باشند . درمجموع نوع تکنولوژی عملکرد تاچ نیز نمی تواند دلیل واضحی به ما برای هوشمند بودن آن نوع کلید لمسی ارایه دهد.

در مجموع و با توجه به موارد فوق الذکر می توان  گفت که کلیدهای لمسی به تنهایی تعریفی از هوشمندی ارائه نمی کنند و زمانی می توان حس هوشمندی را از کلید لمسی دریافت کرد که آن کلید با قرارگرفتن در یک شبکه هوشمند خانه هوشمند، حس هوشمندی را به شما القاء نماید و به عنوان مثال، با حرکت شما در یک مسیر، تمامی کلید های لمسی مسیر عمل کرده و در صورتی که فضا تاریک باشد  با روشن شدن، مسیر شما را روشن نماید و اینجاست که شما حس می کنید کلید های لمسی هوشمندی دارید در حالی که این کلید ها به تنهایی هوشمندی خاصی ندارند و آنچه آنها را هوشمند می کند حس شماست از عملکرد هوشمندی که تمامی اجزای پیدا و پنهان یک سیستم خانه هوشمند برای شما ایجاد می نماید .