سیستم اعلام حریق در ساختمان های هوشمند

سیستم اعلام حریق در ساختمان های هوشمند

سیستم اعلام حریق در ساختمان های هوشمند 1920 1280 admin

سیستم اعلام حریق در ساختمان های هوشمند 

یک سیستم اعلام حریق شامل اجزای به هم پیوسته ای است که هنگام شروع و پخش دود ، آتش ، کربن مونو کسید و یا سایر مواردی از این دست، در جهت تشخیص و هشدار انسان از طریق وسایل سمعی و بصری اقدام می کند. این هشدار دهنده ها ممکن است به صورت خودکار توسط سنسورهای دود یا گرما فعال شوند یا به صورت دستی توسط کاربر از طریق دستگاه های فعال کننده اعلام حریق روشن شوند. هشدار دهنده ها ممکن است آژیر ، زنگ های اخبار و یا بوق ها و زنگ های دیواری یا فلاشر و ترکیب آژیر با فلاشر باشند. همچنین آن ها می توانند هشدار را از طریق بلندگو و با آژیر خطر که بلافاصله با پیام تخلیه و عدم استفاده از آسانسور در خروج از ساختمان همراه می شود، اعلام کنند.

هشدار دهنده های اعلام حریق را می توان بسته به محیط و کارخانه سازنده آن به فرکانس ها و تن های مختلفی نظیر کم ، متوسط و زیاد تنظیم کرد. اکثر سیستم های اعلام حریق در اروپا صدایی شبیه آژیر با فرکانس متناوب دارند. دستگاه های الکترونیکی اعلان هشدار در آمریکا و کانادا معروف به بوق هستند و می توانند به صورت ممتد و یا سایر حالات تنظیم شوند. همچنین این دستگاه ها را از نظر حجم صدا نیز می توان تنظیم کرد.

انواع پنل های سامانه های اعلام حریق

در مجموع سه نوع پنل اعلام حریق وجود دارد که در ادامه به شرح و مقایسه ی آن ها خواهیم پرداخت.

۱. سیستم های متعارف (چهار سیم)

این نوع پنل قدیمی‌ترین نوع موجود در بازار است که به طور سنتی در محیط هایی با انواع ابعاد و اندازه ها نصب می شده است. این نوع پنل ها در حال حاضر کمتر برای ساختمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. چرا که در این مورد بهره گیری از پنل های دو سیم و آدرس پذیر مناسب تر است.

این پنل ارزانترین نوع بین پنل های اعلان حریق می باشند اما هزینه ی نصب بالایی دارند و در محیط هایی با مساحت کم از قبیل مدارس کوچک، رستوران ها، سالن های ورزشی و سالن های اجتماعات ، که به تعداد دستگاه های هشدار کمتری نیاز دارند، استفاده می شود.

۲. سیستم های دو سیم

این نوع پنل ها مدل پیشرفته ی پنل های متعارف هستند و برای نصب در مکان هایی با مساحت کم و متوسط مناسب ‌اند.

این پنل از نسل قبلی خود گران تر است ولی هزینه و زمان راه اندازی آن کمتر است و در محیط هایی نظیر ادارات کوچک و رستوران ها کاربرد دارد.

۳. سیستم های آدرس پذیر

پیشرفته ترین نوع پنل های اعلان حریق در بازار پنل های آدرس پذیر هستند. ویژگی منحصر بفرد این نوع پنل ها در انعطاف پذیری بیشتر در تشخیص، فعال سازی و اعلام هشدار سمعی و بصری آشکار می شود. این پنل برای استفاده در مکان هایی با اتاق های متعدد و امکان حریق بالا ایده آل است.

در این سامانه دستگاه ها در یک مدار حلقه (لوپ) به یکدیگر متصل می گردند که تعداد این حلقه ها بسته به نیاز متفاوت است و به طور معمول تا ۱۲۶ دستگاه در هر حلقه را پشتیبانی می‌کند.

هر دستگاه یک آدرس منحصر بفرد دارد که سامانه در صورت فعال شدن این دستگاه ها مکان دقیق آن ها را تشخیص می دهد. این عملکرد باعث صرفه‌جویی در زمان اقدام جهت اطفاء حریق در هنگام وقوع حادثه می شود.

موارد کاربرد این سیستم معمولاً در بیمارستان ها، هتل ها ، مراکز خرید و ادارات بزرگ است.

تجهیزات اعلام حریق در ساختمان های هوشمند :

سیستم های اعلام حریق از بخش ها و تجهیزات مختلفی تشکیل شده اند. در این قسمت برخی از مهمترین تجهیزات اعلام حریق را معرفی خواهیم کرد.

  • کنترل پنل اعلام حریق

وظیفه ای اصلی کنترل پنل سیستم اعلام حریق ، پردازش ، رصد و کنترل کل سیستم است. این پنل بر تمام ورودی ها و خروجی های سیستم نظارت دارد و آن ها را کنترل می کند. کلیه تجهیزات اعلام حریق در سیستم به کنترل پنل متصل‌اند.

  • دتکتور اعلام حریق

دتکتورها یا آشکارسازها وظیفه تشخیص علائم دود و آتش را بر عهده دارند. دتکتورها انواع مختلفی دارند که در سیستم های مختلف اعلام حریق به کار گرفته می شوند.

  • انواع دتکتور اعلام حریق

دتکتورها شامل سه نوع دکتور دودی ، دتکتور حرارتی و دتکتور ترکیبی می شوند.

انواع دتکتور دودی

  • دتکتورهای دودی فتوالکتریک (Photoelectric Detectors)
  • دتکتورهای یونیزاسیون (Ionization Detectors)
  • دتکتورهای دودی خطی (Beam Detectors)
  • دتکتورهای دودی کانالی (Duct Smoke Detectors)
  • دتکتورهای دودی مکشی یا نمونه گیر (Air Sampling Detectors)

انواع دتکتور حرارتی

  • دتکتور حرارتی دمای ثابت (Fixed Temperature Heat Detectors)
  • دتکتور حرارتی دمای ثابت بالا (High Fixed Temperature Heat Detectors)
  • دتکتور حرارتی افزایشی (Rate of Rise Heat Detectors)
  • دتکتورهای LHD یا دتکتورهای کابلی (کابل حرارتی)
  • دتکتورهای ترکیبی دودی و حرارتی (Multi Heat and Smoke Detectors)

شستی اعلام حریق

شستی اعلام حریق مهمترین تجهیز سیستم اعلام حریق دستی است. این شستی دارای دو نوع المان شکننده شیشه ای و المان انعطاف پذیر (طلقی) است.